Velkommen, Gjest. Vennligst Logg inn.
Helgeland kan samarbeide.....
Diskusjonsforum for sykkelklubbene i Nordland Cyklekrets
10.09.2010 , 03:38:03
Hovedsiden Hjelp Søk Logg inn

Sider: 1
Send Emne Skriv ut
Polar CS 300 (Lest 1052 ganger)
Masterblaster
YaBB Newbies
*

Sykling er topp!

Kjønn: male
Polar CS 300
22.04.2009 , 00:08:14

Hei
Jeg er i vurderingsfasen av et forestående innkjøp av pulsklokke, og ser for meg at ovenfor nevnte modell kunne egne seg til sykling Rullende øyne
Noen som har prøvd denne, eller kjenner noen som har erfaring?
Synes at 725 blir litt for dyr, CC har den til ca 2000,-, CS 300 ligger på 1500,-
Er åpen for alle tips Smilefjes
Tilbake til toppen

MVH
Morten Grønvold
"Get a bicycle. You will not regret it if you live." Mark Twain,
E-post   IP Logget
Jens Berget
Full Member

Pedal ON!!

Re: Polar CS 300
Svar #1 - 23.04.2009 , 01:07:53

CS 300 er ei bra pulsklokke til å bruke på sykkel, men det finnes Sigma utgaver som gjør jobben like bra dersom du vil spare penger.

Jeg har selv hatt 2 stk. Polar 625, hvor den ene tok kvelden etter 2 år med sykling i grus og gjørme. Knappene hang fast og den var i tillegg utett. Polar fikset ei ny klokke for en billig penge - bra service!!! Bruker den til spinning, ski og jogging nå.  Tror CS 300 er bedre mht knappene.  

På sykkelen har jeg i dag en Garmin 705 Edge, som er et fantastisk treningsredskap for oss som liker litt tekniske ting. Den er litt dyr, kr. 3800,-. Hadde jeg fått velge på nytt (før Polar),  hadde jeg valgt en Garmin 305 til ca. 2000,- for bruk på sykkel og kjøpt ei billig Sigma klokke til kr. 295,- til annen aktivitet.

Helt subjektiv mening om saken. Smilefjes
Tilbake til toppen

Terrengsyklister gjør DET med større bravour!
E-post WWW Jens Berget   IP Logget
Masterblaster
YaBB Newbies
*

Sykling er topp!

Svar #2 - 23.04.2009 , 01:39:51

Hei Jens!
Det begynner å bli en stund siden sistSmilefjes  
87-88 på Setermoen, om jeg ikke husker helt feil.....
Jeg må innrømme at jeg er svak for tekniske ting som går på strøm og koster mye penger, godt å se at man ikke er alene om det!
I utganspunktet blir jeg å bruke klokka ifm med sykling på raceren, jeg er ikke hekta på MTB, ihvertfall ikke ennå.
På en måte er det ganske lurt det du foreslår med to klokker, men da må jeg antagelig også forholde meg til to forskjellige produsenters måter å legge opp menyene.
Jeg mener å huske at jeg har lest en test av en Sigma-klokke (SLF), og den fikk vel ikke særlig skryt for sitt inituitive grensesnitt, husker ikke farta hvilken modell testen omhandlet.
Nå bruker jeg Nokia Sportstracker til å logge/lagre treningsturer og slikt, men det litt begrenset hvilke data som lagres, og hvordan man kan behandle dem i etterkant.
Ellers noterer jeg meg at 725 sx mer eller mindre er de facto standard blant mange syklister, så den er sikkert også et alternativ.
Prismessig havner vel den midt mellom Garminen din og CS 300....
Siden den heter Garmin, formoder jeg at den har GPS også??

Takker så meget for informasjonen så langt! Det er det vel ikke umulig at vi sees på en eller annen sykkeltilstelning i en ikke altfor fjern framtidSmilefjes
Spekuler litt på Semska-Mo, men har ikke avdømt det riktig ennå....
Tilbake til toppen

MVH
Morten Grønvold
E-post   IP Logget
Ken
Full Member

Svar #3 - 23.04.2009 , 13:58:27

Hei!

Ett lite sidespor, men; Jens - er du fornøyd med programvaren som følger med Garmin? Vurderer å oppgradere ("oppgradere"?) fra Polar S725X til Garmin 705. Det jeg har lest om 705 er at den funker bra, men at programvaren som følger med er helt håpløs.

Så MasterBlaster: jeg kan på det varmest anbefale deg deg Polar S725Xi hvertfall, ei meget bra klokke. Har hatt den i over to år nå, brukt til alt mulig (sykkel, løp, ski), og den har aldri sviktet! Mi erfaring er at det ikke er lurt å gå på halvløsninger først, heller kline til å kjøpe det beste; du kommer til å ende opp med det til syvende og sist!  Blunker Har i tillegg brukt kadenssensor og fartsensor til den.

Kanskje du vil kjøpe min Polar S725X? Så kan jeg gå løs på en 705.... hehe  Tunge

Ken Tollaksen
Sandnessjøen
Tilbake til toppen

E-post WWW Ken   IP Logget
Masterblaster
YaBB Newbies
*

Sykling er topp!

Svar #4 - 23.04.2009 , 17:48:30

Takk for gode innspil, Ken!
Man kan jo si det sånn at jeg fortsatt er forvirret, men på et mye høyere nivå enn det jag var Smilefjes
Her er det på sin plass å nevne at mitt mål med syklingen er å ha det morsomt, jeg konkurrerer i all hovedsak med meg selv.
Startet for første gang i et ritt i fjor, og synes det var gøy, mitt mål om å ikke havne på siste plass ble oppnåddSmilefjes
Innser at det er potensiale for å bli enda bedre med litt strukturert og målrettet trening, så derfor denne trangen til å anskaffe seg pulsklokke.
Konklusjon:  
-Når jeg stikker fingeren i jorda og tenker meg litt om, så innser jeg fort at en Garmin til 3-4 tusen er overkill.....
-Ny CS 300 midt i blinken budsjettmessig, men ikke anbefalt av erfarne syklister......
-Brukt Polar SX 725, tja, kommer an på pris og tilstand?

Som en praktisk tilleggsopplysning kan det nevnes at jeg har en Sigma 1606 DTS cadens på raceren, og en Nokia E71 m/nokia sportstracker pr i dag....

Hilsen
Morten
Tilbake til toppen

MVH
Morten Grønvold
E-post   IP Logget
Jens Berget
Full Member

Pedal ON!!

Svar #5 - 24.04.2009 , 00:03:53

Hei igjen!

Du må oppdatere meg på hvilken Morten du er. Rullende øyne

Forsåvidt enig med at Sigma ikke er spesielt intuitivt oppbygd. Her er Polar mye bedre og Garmin er de beste i så måte. Kona mi har ei Sgma klokke og skjønner menysystemet, så veldig vanskelig er det ikke...... Blunker

Ken har et kjempepoeng - gå for det beste, du havner der uansett!!!!  Ler  Det er helt sant!!

Jeg har gått gradene selv, og hadde jeg visst at jeg ville bli så interessert, ja da hadde jeg klemt til med en gang. Velger du den litt enklere Garmin 305, så får du alt du trenger av funksjoner. 705 har fargeskjerm og er litt større og har noen tilleggsfunskjoner. 305 er billigere en Polar 725, så der hadde valget mitt vært enkelt.

Jeg er ikke enig i at programvaren til Garmin er dårlig. Du bruker "Map Source" for kartbehadling, waypoints osv. Til analyse av treningen har du "Training Center", som er virkelig morsomt. Her får du selvfølgelig ruta inntegnet i kart, høydeprofiler, snittfart, maksfart, watt (m/powertap), tid i soner osv osv.... I mitt hode er det nesten fullkomment. Jeg vet ikke hva det mangler, men det er sikkert noen som finner noe som mangler. Garmin er også veldig gode på programvareoppdatering. Jeg tror den negative omtalen om programvaren var før de kom med oppdateringer med det samme denne modellen ble lansert.

Go for Garmin Kul Smilefjes
Tilbake til toppen

Masterblaster
YaBB Newbies
*

Sykling er topp!

Svar #6 - 24.04.2009 , 09:40:16

Hei!
Garmin sine menyer er jeg kjent med fra en eTrex jeg har liggende, den har jeg brukt som "trippteller/hastighetsmåler og til kalibrering av andre computere.
Det blir liksom litt mye en GPS, computer, pulsklokke og telefon, for mange systemer/enheter som må opp og gå.
Så jeg innser at Garmin 305 er en god løsning, da får man samlet alt i en "boks" og får en enhtlig samling av data.
Da er det vel bare å krype til korset, lukke øynene og holde opp lommeboka til en troverdig selger Rullende øyne
Igjen takk for gode råd.
Jens, U got PM Blunker

Hilsen Morten/Børsis
Tilbake til toppen

MVH
Morten Grønvold
E-post   IP Logget
Ken
Full Member

Svar #7 - 24.04.2009 , 10:23:27

Hello again!

Om jeg ikke husker helt feil var det på ett terrengsykkel forum jeg leste omtale/diskusjon om programvaren til Garmin (Training Center). Det er ei stund siden, så de har sikkert kommet med oppdateringer!  Tunge Stoler på det Jens sier og regner med det er knall! Kanskje jeg går for 305 i stedet for 705 da, trenger strengt tatt ikke fargeskjerm med kart. Jeg regner med det er samme programvare for de to - tenker da hovedsakelig på training centre - det er det som er det viktigste for meg.  

Kjører du med powertap forresten Jens? har selvsagt lyst på det også...  Flirer Flirer Flirer Trenger jeg STRENGT tatt det? Neppe  Tunge

... og ting til: LYKKE TIL I HELGA!!!!  

Ken Tollaksen

Bay og Bengal, East India

Tilbake til toppen

E-post WWW Ken   IP Logget
Jens Berget
Full Member

Pedal ON!!

Svar #8 - 24.04.2009 , 19:40:06

Ken: Har ikke power tap bakhjul enda, men det kommer vel...  BlunkerHar du tenkt på på kjøpe det en gang, så kan du like gjerne kjøpe en Garmin 705 med en gang. Da sparer du utgifter til alt ekstra utstyret du må ha i tillegg til hjulet.

Morten: You got PM. Ja, det er meg! Smilefjes
Tilbake til toppen

Masterblaster
YaBB Newbies
*

Sykling er topp!

Svar #9 - 27.04.2009 , 00:38:22

Da har jeg snublet over en pent bruk 305 HR på Finn.no, så da kommer det vel noe i posten en ikke altfor fjern framtidSmilefjes
Takker for tipsSmilefjes  

MVH
Morten
Tilbake til toppen

MVH
Morten Grønvold
E-post   IP Logget
Jens Berget
Full Member

Pedal ON!!

Svar #10 - 27.04.2009 , 09:54:12

Se der ja Blunker Tror du blir veldig fornøyd. Smilefjes
Tilbake til toppen

Masterblaster
YaBB Newbies
*

Sykling er topp!

Svar #11 - 28.04.2009 , 21:03:12

Hepp!
Vidunderet har ankommet, her var det flust av funksjoner, gittSmilefjes
Mye framtidig moro for far i en liten eske! Ser fram til å komme meg ut å få montert og parret sensorer, og få sykkelen ut på tur.  
Vet du om den kan komme i konflikt i konflikt med annet trådløst utstyr, feks Sigma 1606?
Kommer sikkert med flere mer eller mindre geniale spørsmål etterhvertSmilefjes
Er ihvertfall sikker på at det var en korrekt avgjørelse, så takk til de som bidro i prosessen!

MVH
Morten
Tilbake til toppen

MVH
Morten Grønvold
E-post   IP Logget
Sider: 1
Send Emne Skriv ut